Test Drive BMW M2 Coupé: Master And Servant

M2-ul Coupé este dovada vie că, în ciuda diferitelor trend-uri de pe piață, BMW a rămas BMW, iar rețeta bavareză ”clasică” a plăcerii la volan – tracțiune spate, L6 și cilindree mare – îmbătrânește precum vinul de cea mai bună calitate. Cu cât e mai vechi, cu atât e mai bun și îți trezește toate simțurile, chiar dacă, între timp, dopul este cu suflantă.

Prezentarea europeană a celei mai accesibile jucării dezvoltate de divizia ”M” s-a desfășurat, extrem de inspirat, pe un circuit. Și nu pe unul anonim, ci pe Hungaroring, acolo unde se bat pentru podium piloții din Formula 1 sau WTCC.

Înainte de a urca în scaunul lui M2, însă, m-am plimbat vreo 30 km în jurul Budapestei la volanul unui monstru, a unei supermașini care, pur și simplu, dacă nu ești pilot cu acte în regulă și experiență, te sperie și te domină: BMW M6 Competition Package – V8, 4.4 litri turbo și 600 CP. Fantastic! Dar, la cea mai mică ezitare, ajungi să te domine. Prin urmare, nu știu de ce, primul lucru care mi-a venit în minte, după câteva tururi cu BMW M2, a fost ”șlagărul” din 1984, al celor de la Depeche Mode, ”Master And Servant”, și M3-ul ”pisică” (E36), cu al său L6 legendar, de 3.2 litri și 321 CP, care, mai târziu, pe M3 E46 a ajuns la 343 CP aspirați. Adică, fără vreo conotație sexuală, deși, după un tur de pistă parcurs mai mult de-a latul, extazul nu e departe, am ajuns în punctul de a alege între stăpân (Master) și supus (servant).

Jucăria perfectă…

În prima strofă, Depeche spune cam așa: ”Este un nou joc / Pe care ne va place să-l jucăm, o să vezi / Un joc cu realitate augmentată / Mă tratezi ca pe un câine / Pune-mă în genunchi” (There’s a new game / We like to play you see / A game with added reality / You treat me like a dog / Get me down on my knees). Parafrazând în contextul celei mai puternice litere a alfabetului, ”M”, și a noii jucării pentru pasionți, BMW M2 nu te îngenunchează ca un M5 sau M6, ci se lasă îngenuncheat, lăsându-te să-ți atingi propriile limite pe circuit. Mai mult, mașina e mai aproape de noțiunea de bază, fără o tonă de opțiuni și ingerințe electronice, a plăcerii de a conduce, decât multe modele sport actuale. Bine, nu e mecanică pură, ca la ”pisică”, însă senzația e pe aproape.

bmw-m211

M2 oferă trei setări de bază, nu ”x” reglaje pentru direcție, transmisie etc., ca la M3/M4 sau M6. În modul ”Confort”, mașina este docilă și nu te obosește în niciun fel în aglomerația cotidiană. Însă, asta nu înseamnă că nu răspunde prompt, dacă scapi piciorul în accelerație. Modul ”Sport” îi întărește puțin simțurile pisicii moderne. Direcția asistată electric se întărește, cutia cu dublu-ambreiaj schimbă mai repede și ține motorul în ture mai multe.

Iar în ”Sport+” începe adevăratul joc de-a stăpânul și supusul. Programul de control al stabilității devine mai ”nesimțit”, permițându-ți să arunci și să te joci cu spatele. Treptele sunt schimbate în limitare, la 7.000 rpm și cu șocuri de manuală, nu ”mângâieri” automate. Iar, pe retrogradare, evacuarea grohăie și pocnește, de parcă n-ar avea turbo sub capotă, și cutia știe să simuleze și tehnica ”călcâi-vârf”, pișcând ușor accelerația, pentru ca, la ieșirea de pe viraj, motorul să livreze tot ce poate.

… pentru pasinați cu stare

Cu electronica decuplată complet (da, se poate ca pe vremuri!), M2 se supune complet și îți comunică cuminte tot ce face pe asfalt. Totul e să-ți cunoști limitele. Jucăria pentru adulți poate și se supune. Toți cei 370 CP trag sub capotă. Dar, dacă nu o pui bine pe trasă sau eziți să iei piciorul din gaz, când drift-ul e la limita ” tête-à-queue”-ului, nu are nicio vină.

Tracțiunea spate te penalizează imediat, nu e ca la integralele care te lasă să greșești ceva mai mult. Din această cauză, unii s-ar putea să prefere Audi RS3, Mercedes-AMG A45 sau, chiar, Ford Focus RS. Alta ar fi prețul, pentru că BMW M2 pornește de la 60.900 euro, TVA inclus, în timp ce Focus-ul RS, la circa 40.000 euro, cu ceva opțiuni și TVA inclus, e cel mai ieftin hot-hatch.

bmw-m28

Însă, M2 este singurul ”supercar” accesibil care se încăpățâneză să respecte și să îmbunătățească rețeta de școală veche a plăcerii de a conduce. Până și Porsche Cayman a căzut pradă downsizing-ului și a trecut la patru pistoane. Și, vorba americanului, ”there is no replacement for displacement”…

Mai mult, BMW M2 este un M3/M4 mai mic, nu mai e ca M235i-ul îmbunătățit de cei de la M Performance. Șasiul și suspensiile sunt adaptate de la M3/M4, cutia automată cu dublu-ambreiaj este aceeași, iar motorul de 3.0 litri TwinPower Turbo, în linii mari, la fel… Prin urmare, dacă pe M3/M4 scoate 431 CP, cu un soft deștept s-ar putea ajunge destul de aproape. Până și accelerația 0-100 km/h este identică: 4.3 sec. (în cazul M3 manual vs. M2 cu M DCT). Dar, M3-ul e cu 20.000 euro mai scump.

M2-ul Coupé este dovada vie că, în ciuda diferitelor trend-uri de pe piață, BMW a rămas BMW, iar rețeta bavareză ”clasică” a plăcerii la volan - tracțiune spate, L6 și cilindree mare - îmbătrânește precum vinul de cea mai bună calitate. Cu cât e mai vechi, cu atât e mai bun și îți trezește toate simțurile, chiar dacă, între timp, dopul este cu suflantă. Prezentarea europeană a celei mai accesibile jucării dezvoltate de divizia ”M” s-a desfășurat, extrem de inspirat, pe un circuit. Și nu pe unul anonim, ci pe Hungaroring, acolo unde se bat pentru podium piloții din Formula 1 sau WTCC. [gallery link="file" size="full" ids="11245,11239,11236"] Înainte de a urca în scaunul lui M2, însă, m-am plimbat vreo 30 km în jurul Budapestei la volanul unui monstru, a unei supermașini care, pur și simplu, dacă nu ești pilot cu acte în regulă și experiență, te sperie și te domină: BMW M6 Competition Package – V8, 4.4 litri turbo și 600 CP. Fantastic! Dar, la cea mai mică ezitare, ajungi să te domine. Prin urmare, nu știu de ce, primul lucru care mi-a venit în minte, după câteva tururi cu BMW M2, a fost ”șlagărul” din 1984, al celor de la Depeche Mode, ”Master And Servant”, și M3-ul ”pisică” (E36), cu al său L6 legendar, de 3.2 litri și 321 CP, care, mai târziu, pe M3 E46 a ajuns la 343 CP aspirați. Adică, fără vreo conotație sexuală, deși, după un tur de pistă parcurs mai mult de-a latul, extazul nu e departe, am ajuns în punctul de a alege între stăpân (Master) și supus (servant). Jucăria perfectă... În prima strofă, Depeche spune cam așa: ”Este un nou joc / Pe care ne va place să-l jucăm, o să vezi / Un joc cu realitate augmentată / Mă tratezi ca pe un câine / Pune-mă în genunchi” (There's a new game / We like to play you see / A game with added reality / You treat me like a dog / Get me down on my knees). Parafrazând în contextul celei mai puternice litere a alfabetului, ”M”, și a noii jucării pentru pasionți, BMW M2 nu te îngenunchează ca un M5 sau M6, ci se lasă îngenuncheat, lăsându-te să-ți atingi propriile limite pe circuit. Mai mult, mașina e mai aproape de noțiunea de bază, fără o tonă de opțiuni și ingerințe electronice, a plăcerii de a conduce, decât multe modele sport actuale. Bine, nu e mecanică pură, ca la ”pisică”, însă senzația e pe aproape. M2 oferă trei setări de bază, nu ”x” reglaje pentru direcție, transmisie etc., ca la M3/M4 sau M6. În modul ”Confort”, mașina este docilă și nu te obosește în niciun fel în aglomerația cotidiană. Însă, asta nu înseamnă că nu răspunde prompt, dacă scapi piciorul în accelerație. Modul ”Sport” îi întărește puțin simțurile pisicii moderne. Direcția asistată electric se întărește, cutia cu dublu-ambreiaj schimbă mai repede și ține motorul în ture mai multe. Iar în ”Sport+” începe adevăratul joc de-a stăpânul și supusul. Programul…

9.2

Verdict Viteze.ro

Test Drive BMW M2 Coupé

PLUSURI: 1) Benzinar turbo cu răspuns liniar, de motor aspirat; 2) Frâne neobosite, chiar și după suplicii pe circuit; 3) Ținută de drum și feedback impecabile, la limită. MINUSURI: 1) Opțiuni cu tarife destul de piperate; 2) Scaune sport cu ”manivelă” în dotare standard; 3) Costuri de achiziție și întretinere premium

TINUTA DE DRUM
PERFORMANTE
CONFORT
TEHNOLOGIE
DESIGN
User Rating : 4.71 ( 4 votes)
9

Leave A Comment