IMG_1347

Premiera: Easy-R, un altfel de test drive cu o Dacia Logan

Vă puteți cumpăra de astăzi o Dacia Logan, Sandero, MCV sau Sandero Sttepway echipată cu o cutie automată. Depășind acest stereotip, prima grijă este să facem o rectificare importantă. Nu este o cutie automată, este o cutie manuală pilotată.

IMG_1350

Adica?

Vorbim tot despre o cutie de viteze mecanică, dar la care schimbarea treptelor de viteză este robotizată. O soluție adoptată tocmai din perspectiva reducerii costurilor.

Vorbim despre două cutii robotizate, una cu cinci trepte pentru motorizarea 0.9 TCe, în timp ce pentru dieselul 1.5 dCi de 90 CP este oferită o cutie pilotată cu 6 trepte. Cutia de pe diesel este produsă la Mioveni, dezvoltată în România, la partea de calibrare software s-a lucrat într-o echipă mixtă româno-franceză.

Easy-R asigură astfel o utilizare comodă datorită soluției tehnice care elimină pedala de ambreiaj. Cutia dispune de un sistem de acționare electromagnetic (pilotat de un calculator) care asigură debreierea, schimbarea vitezelor și acționarea ambreiajului în locul șoferului. Ea dispune de două moduri de funcționare, adaptate tuturor nevoilor: Drive sau Manual (Impulsional).

Am condus doar versiuni Logan și Sandero cu propulsor 1.5 dCI și cutia Easy-R cu 6 trepte.

Recunosc, nu am fost cucerit de aceste unități în trecut, și nici acum nu îmi făceam mari speranțe în această direcție.

Spre deosebire de o cutie automată clasică, una mecanică pilotată nu mai are poarta ”P”. Din start, nu trebuie să ne raportăm la ea, în utilizare, ca la una automată ci ca la una mecanică. Așadar, la pornire, levierul cutiei va fi în poziția ”N”, lucru valabil și atunci când oprești motorul. Mașina va fi asigurată cu frâna de mână, cât timp este parcată.

Când vine vorba despre o cutie pilotată, marea majoritate reproșează acel moment de gol de putere la schimbarea treptelor, faptul că este prea lentă, și neintuitivă.

Suferă noua cutie Easy-R de aceleași probleme?

Dacă sari pe pedala de accelerație ca soțul care a auzit că s-a rupt apa soției, DA… există acele goluri între trepte. Dacă accelerezi ponderat, sau ceva mai ușor, sunt șanse să nu simți schimbarea treptelor de viteză. În modul ”D” electronica are grijă de schimbări, retrogradări… softul sesizează și nevoia unei retrogradări în cazul unui kickdown.

Plăcut este modul manual, mod în care poți schimba singur treptele, poți folosi frâna de motor, fluxul pare mult mai natural atunci când schimbi manual treptele, parcă acel mic gol de putere cât timp se realizează debreierea pentru schimbarea treptei nu mai este așa mare.

Dacă ești în modul modul manual și trebuie să frânezi, cutia retrogradează singură dacă tu uiți să faci ecest lucru.

Dacă rulezi la un 70-80 km/h în treapta a cincea sub 2.000 rpm, și selectezi manual trapta a șasea, cutia îți permite să rulezi la 1.200 rpm. Dacă ești în treaptă mică, 1-2 și vrei să urci o treaptă manual, dar ești prea jos înture, cutia nu va urca o treaptă.

În modul manual vei beneficia și de sugestiile computerului de bord care îți va recomanda când să retrogradezi sau să urci o treaptă.

Am fost plăcut impresionat de cât de fin lucrează cutia la viteze reduse în treptele 1 și 2. Fără mici șocuri, lucru resimțit la alte unități similare.

Mici probleme au fost la mine, prima grijă când m-am urcat în Logan MCV Easy-R a fost să îndes un stâng în podea. O singură dat am mai repetat dansul cu piciorul stâng în trafic. Neuronul meu a asociat abia acum, pentru prima dată Dacia cu o cutie pilotată, așa că am o scuză.

IMG_1338

Merită 500 euro noua opțiune de la Dacia.

Dacă sunteți un șofer obișnuit care nu torturați mașina, evident. Va aduce mult confort în utilizare, în special în mediul urban.

Consumul?

Dacia declară același consum, noi în mediu extraurban am ajuns la un 3,7 litri.

Un alt bonus?

Păi la o cutie manuală, discul de ambreiaj nu este acoperit de garanție, la noua cutie Easy-R, deși vorbim despre același disc, acum este acoperit de garație. Ambreiajul este acționat electromagnetic (pilotat de un calculator).

Dacia promite o durată de viață a ambreiajului similară cu cel de pe un model cu unitate manuală. Dacă ești atent, poți prelungi durata de viață a acestuia. Dacia recomandă ca în momentele de staționare în trafic să poziționezi levierul cutiei în ”N”.

Cutia este o reușită, este un nou plus pentru gama Dacia. Și din câte versiuni de cutie robotizată am testat până acum, cea de la Dacia a fost cea mai plăcută și intuitivă în utilizare. Bravo Dacia!

2 Comments

  1. ideea nu este noua; este folosita si de Toyota, Ford, etc sub alte denumiri. Se pare ca este o problema la prima treapta de viteza
    atunci cand masina sta pe loc cu motorul pornit in modul drive si cu frana apasata. Nu imi este clar cum este facuta treaba: ambreiajul este decuplat, adica este ca si cum ar fi pedala de ambreiaj apasata ? este un sistem centrifugal cumva ?

    • Ambreiajul este apasat de un motoras electric

Leave A Comment