olt

Romania, 2016: Bucuresti – Sibiu = 7.5 ore de batjocura transpartinica

May 27, 2016
739 Views

Stim, nu avem autostrazi. In cei 26 de ani de dupa Revolutie, Romania nu a reusit sa construiasca decat circa 600 kilometri de autostrada, la sfarsitul lui 2015, reteaua nationala ajungand la fabuloasa lungime de 747 kilometri, desi, aproape fara exceptie, toti guvernantii s-au batut cu proiectele de infrastructura in piept. Iar anul trecut s-a lucrat cu o cadenta iesita din comun. In 365 de zile s-au construit 64 de kilometri de autostrada, adica 175 de metri pe zi, potrivit datelor INS.

Mai grav este insa ca nu mai avem nici drumuri. Si, si acolo unde se carpeste, se lucreaza fara cap. “Dorel” de la CNADNR e sef de santier. Intre Bucuresti si Sibiu, de exemplu, sunt 280 de kilometri, distanta care, mergand fara antemergator ca presedintele si respectand cat de cat limitele de viteza, se parcurge, in mod normal, in 3.5-4 ore. Dar, de 7.5 ore (da, sapte ore si jumatate!) ce spuneti? Asta, cu masina! Camioanele trec, probabil, de 10 ore. Infernal! Se pierd bani si nervi, fluxurile de aprovizionare sau distributie, ale Dacia-Pitesti sau Ford-Craiova, de exemplu, sunt date peste cap, iar consumul de carburant sare la cer. Si postalioanele depaseau media de 28-30 km/h. E adevarat, se opreau din cand in cand sa schimbe caii.

Nu, nu vom vorbi din nou despre promisiunile realizarii autostrazii Pitesti – Sibiu, parte a principalului coridor rutier care leaga Romania de Occident. Promisiuni pe aceasta tema, precum si pe cea a sectorului Bucuresti – Brasov, auzim de ani buni. In istoria recenta, in 2010, de exemplu, Emil Boc promitea realizarea autostrazii Pitesti – Sibiu in concesiune, iar, in 2014, Victor Ponta a spus ca, in 2015, lucrarile vor incepe din ambele capete.

Timpul a trecut, insa, si lucrarile nu sunt gata nici pe hartie, inca. Nici studiul de fezabilitate nu e gata. Dar, in martie 2016, prefectul de Arges, Cristian Soare, a inaintat ipoteza ca lucrarile vor incepe in 2017, urmand ca intreaga autostrada sa fie gata in 2021, cu o etapa intermediara in 2019.

Prin urmare, E81 si nervii soferilor mai au de rezistat, in cel mai optimist caz, 5 ani. Si, cum traficul si alunecarile de teren strica drumul, au fost demarate lucrari de intretinere si modernizare. Pana aici, toate bune si frumoase. Insa, lucrarile se fac in cel mai pur stil dambovitean, chiar daca in vale curge Oltul.

Pe 4 aprilie, de pilda, am fost la Sebes, la fabrica Daimler AG, cu ocazia lansarii productiei cutiei de viteze 9G-Tronic, cea mai performanta transmisie Mercedes. Dimineata, la dus, am mers “teava”. Dar, la intoarcere, pe portiunea Sibiu – Calimanesti, “baietii” au deviat circulatia pe vreo 200-300 de metri, asfaltand la repezeala un “S” stanga, dreapta, peste o linie de cale ferata, pentru a incepe reabilitarea unui viaduct. N-au calculat, insa, bine latimea drumeagului si, ce sa vezi, doua TIR-uri din sens opus nu puteau sa ia curba. Trebuie sa se astepte si sa se invite unul pe altul. Rezultatul? Pe sensul Calimanesti – Sibiu, am numarat mai bine de 7 kilometri de coada.

O zi, doua, o saptamana, poate ar mai fi mers… Dar au trecut aproape doua luni si situatia e aceeasi. Viaductul de maximum 100 de metri nu e gata si, ieri, un amic a reusit performanta de a parcurge ruta Bucuresti – Sibiu in 7.5 ore. Nu, n-a fost accident, nici vreo alunecare de teren surprinzatoare, nici n-a mers cu postalionul. La aceeasi deviatie, coada de camioane si masini se putea observa, probabil, si din spatiu, precum Zidul Chinezesc, subliniind “discret” batjocura transpartinica pe care orice sofer, fie el roman sau strain, o resimte pe drumurile din Romania.

1 Comments

  1. asa e..! rm valcea – sibiu cam 3-4 ore.. si sunt doar 100km!

Leave A Comment