Volvo V90

Volvo îşi dă masteratul în break-uri. V90, pregătit să defileze la Geneva 2016

Puţini constructori auto se pot lăuda cu pedigree-ul Volvo în ecuaţia break-urilor de familie. Noul Volvo V90, ce va fi prezentat în premieră mondială, la Salonul Auto de la Geneva 2016, are în spate o istorie de peste 60 de ani, ştampila primului break turbo din lume şi reputaţia 850-ului T5. Doar Audi poate ridica anumite pretenţii în lumea Avant (RS 2, RS4 & RS 6), dar numai în ultimii 20 de ani.

 

În 1953, Volvo Duett a fost una dintre primele maşini care au răspuns nevoilor familiilor active şi, în acelaşi timp, la solicitările practice ale micilor întreprinzători. Chiar dacă era derivat dintr-o utilitară, în scurt timp, Duett a devenit unul dintre cele mai îndrăgite modele suedeze şi a fost şi una dintre primele arme de asalt folosite pentru cucerirea Statelor Unite, ţară în care, şi astăzi, Volvo are rezervat un loc aparte.

Volvo Duett

Duett-ul a fost urmat, în 1962, de Amazon, model ce a marcat traziţia la nomenclatorul cu cifre, fiind cunoscut şi drept Volvo Seria 120. Mai elegant şi rafinat decât predecesorul său, Amazon oferea un portbagaj mai mare şi hayon din două bucăţi. Prin deschiderea părţii inferioare se obţinea o suprafaţă de încărcare mai mare şi, ca la MINI-ul din 1959, plăcuţa de înmatriculare spate “cădea” pentru a rămâne vizibilă. Hayon-ul din două bucăţi a revenit în gama Volvo 40 de ani mai târziu, odată cu lansarea XC90, primul SUV al constructorului. Cu o putere de 115 CP, Volvo Amazon S avea un comportament destul de sportiv pentru anii 1960.

Volvo Amazon

Anul 1966 a fost marcat de apariţia Seriei 140. Prima cifră indică seria, a doua se referă la numărul de cilindri ai motorului, iar cea de-a treia spune câte uşi are maşina. Break-ul Volvo 145 din 1968 scrie, practic, prima filă din cartea de istorie a “dric”-urilor constructorului suedez, fără nicio legătură morbidă arhitectura de bază a modelului supravieţuind până în anii 1990, pe Seria 200, şi chiar mai departe, anumite trăsături regăsindu-se şi la 850.

În 1971, Volvo a încercat mare cu degetul şi a scos pe piaţă 1800 ES. Declinat din coupe-ul 1800, modelul a fost unul dintre primele “shooting break”-uri, combinând latura sportivă cu spaţiul suficient, de exemplu, pentru echipamentul de vânătoare sau sacul de golf. Volvo 1800 ES a fost produs în puţin peste opt mii de exemplare, devenind o clasică extrem de căutată, dar şi izvor de inspiraţie pentru conceptul Volvo Concept Estate prezentat la Salonul Auto de la Geneva din 2014.

Volvo 1800 ES

Arhetipul break-ului de familie polivalent a fost, la vremea lui, Volvo 245. Modelul  produs cu modificări minore aproape 20 de ani, între 1974 şi 1993, a fost prima vedetă a suedezilor. A “jucat” în zeci sau, poate, sute de filme şi încă este puternic asociat cu brandul. Mai mult, Volvo 245 Turbo Edition a fost primul break din lume dotat cu un motor supraalimentat.

În 1982, Volvo Seria 700 trebuia să înlocuiască Seria 200, dar, având în vedere succesul acesteia din urmă, 700-le a fost poziţionat mai sus şi modelele au mers în paralel. La începutul anilor 1990, Volvo a făcut o schimbare radicală. Seria 900 a fost ultima cu propulsie, iar 850-ul, cu al său T-5 break, a devenit o adevărată legendă. Practic, 850 T5 Estate (mai târziu 850 T-5R) a fost primul “dric” sport. Familiştii aflaţi la volanul unui T-5 (225 CP) puteau atinge 100 km/h în 7.4 sec., în timp ce fericiţii posesori de T-5R băteau suta în 6.0 sec. Ca idee, Audi RS 2 Avant (315 CP), primul break super-sport, a apărut abia în 1994 şi sprinta de la 0 la 100km/h în 4.8 sec..

Volvo 850 T5

Spre sfârşitul anilor 1990, break-urile Volvo au devenit “V”-uri. Producţia lui V70 a început în 1996 şi, acum, a ajuns la a treia generaţie.

Noul V90, a cărui premieră va avea loc la Geneva 2016, este versiunea break a sedanului S90 dezvăluit luna trecută la Detroit şi vine în completarea gamei actuale Volvo, călcând pe urmele dispărutei Serii 900. Având în vedere istoria break-urilor constructorului suedez, V90 reprezintă o adevărată lucrare de disertaţie.

3 Comments

Leave A Comment