Nu dati tare in balti, evitati capcanele

Ploua, ploua si, iar, ploua. Pentru agricultura si campania electorala, o fi bine. Apa feritilizeaza si mascheaza. Dar pentru masini si soferi, nu. Ilustrii nostri alesi locali si oamenii de la drumuri si poduri nu isi dau prea mult interes sa astupe gropile sau sa dea pante corespunzatoare cailor de rulare, asa ca majoritatea bulevardelor, strazilor si soselelor se transforma in adevarate capcane.

Ce poate ascunde o balta? In Bucuresti, de exemplu, sub luciul ochiurilor de apa, va poate pandi, in cel mai bun caz, o groapa. Daca e mica, o vor prelua amortizoarele. Dar, daca e una mai adanca sau cu muchie proeminenta, o galma in cauciuc este cea mai blanda sanctiune. In cazul abordarii in viteza, puteti accidenta, indoi si, chiar, sparge ambele roti de pe partea respectiva. Iar daca e o gura de canal destupata, nici nu mai vorbim. De asemenea, si sinele de tramvai sunt capcane pe ploaie. Nu incercati sa mergeti pe ele, ci incercati sa mergeti intre ele, iar, la schimbarea de directie sau frana, aveti grija sa nu le “ciupiti”, pentru ca s-ar putea sa va invartiti. ABS-ul si ESP-ul ajuta, dar nu fac minuni.

ploaie-1

Daca la viteze urbane, fenomenul de acvaplanare nu prea apare sau poate fi controlat mai usor, pe sosea sau autostrada acesta este foarte periculos. O balta sanatoasa, luata la 100 km/h, de pilda, va poate si rasturna. Pneurile nu mai reusesc sa scoata apa de sub ele, se formeaza o pelicula de apa pe care se aluneca ca pe gheata, roata care izbeste balta este franata, iar masina se poate dezechilibra si derapa incontrolabil.

Acelasi fenomen poate apare si din cauza drenarii ineficiente a drumului, caz in care pe intreaga sa suprafata se formeaza o pelicula de apa de cativa centimetri. Si, atentie, acvaplanarea va poate surprinde si in timpul depasirii unui TIR. Jerbele de apa pe care aceste vehicule vi le arunca inocent in fata masinii suplimenteaza apa deja existenta pe carosabil, iar anvelopele nu mai fac fata, masina accelerand in gol, de pilda, sau pierzand directia.

ploaie-2

Cu sau fara capcane, pe ploaie viteza trebuie adaptata la conditiile de drum, iar ochii trebuie sa fie in patru. Suna sec si generalist, este adevarat. Dar acestea sunt regulile de bun simt pentru a nu fi surprinsi de apa, la care se adauga cea a geamurilor curate, neaburite. Nu trebuie sa mergeti incet, ci cu viteza la care simtiti ca puteti controla masina.

Leave A Comment