taxa inmatriculare

Curtea de Justiție a UE: Timbrul de Mediu este ilegal. Banii, înapoi!

June 11, 2016
1,307 Views

Nou eșec pentru autoritățile de la București: a patra formă a taxei menite să descurajeze importurile de mașini second-hand a fost și ea declarată ca fiind discriminatorie, deci ilegală, de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene. Botezată din februarie 2013 încoace „timbru de mediu”, taxa va trebui restituită de Cabinetul Cioloș, deși guvernul român a pledat în fața CJUE ca, în eventualitatea unei decizii potrivnice, Curtea „să limiteze în timp efectele hotărârii sale”, pe motiv că restituirea banilor încasați până acum „ar putea provoca dificultăți serioase pentru economia românească”.

Noua decizie a CJUE, dată pe 9 iunie, vine în contextul unui proces civil intentat de un clujean împotriva Administrației Județene a Finanțelor Publice Cluj. Reclamantul a cumpărat, în iunie 2013, un autovehicul second-hand fabricat în 2006 și înmatriculat inițial în Germania. Pentru a putea înmatricula mașina în România, autoritățile i-au impus clujeanului plata sumei de 5.300 lei (aproximativ 1.193 euro) cu titlu de timbru de mediu, în baza Ordonanței de Urgență nr. 9/2013 emise de Guvernul Ponta. Cumpărătorul a contestat decizia de impunere a autorităților la Tribunalul Cluj iar, după ce instanța i-a respins solicitarea de restituire a sumei percepute, s-a adresat Curții de Apel Cluj care, la rândul său, s-a îndreptat pentru clarificări către CJUE.

În final, Curtea de Justiție a UE a decis că timbrul de mediu ridică probleme din două puncte de vedere. Pe de o parte, este vorba de încurajarea vânzării de vehicule rulate național în detrimentul importurilor de vehicule second-hand din alte state membre, în condițiile în care OUG nr. 9/2013 prevede că sunt scutite de timbrul de mediu vehiculele pentru care s-a plătit una din taxele anterioare (specială, de poluare, respectiv pentru emisii poluante). Pe de altă parte, este vorba de modalitatea de percepere a timbrului de mediu, în condițiile în care proprietarul unei mașini deja înmatriculate și pentru care nu s-a plătit nicio taxă (fie pentru că autovehiculul a fost înmatriculat anterior datei de 1 ianuarie 2007, fie pentru că statul i-a restituit taxa plătită) poate utiliza mașina fără a achita timbrul de mediu până la vânzarea acesteia. Or, acest fapt crează o discriminare față de proprietarii unui vehicul similar importat dintr-un alt stat membru, care pot utiliza bunul doar timp de 90 de zile înainte de a fi obligați să-l înmatriculeze și, deci, să plătească timbrul de mediu.

CITEȘTE hotărârea definitivă a Curții de Justiție a UE

Eșecuri repetate

Anterior deciziei CJUE din 9 iunie, guvernele de la București au experimentat și alte forme de taxe menite să descurajeze importurile de mașini second hand, toate găsite ca fiind incompatibile cu legislația europeană.

– Taxa specială. A fost introdusă în iulie 2006, de Guvernul Tăriceanu, și s-a aplicat de la 1 ianuarie 2007 la prima înmatriculare a unui autovehicul în România.

– Taxa pe poluare. A fost introdusă în aprilie 2008, tot de Guvernul Tăriceanu, și s-a aplicat de la 1 iulie 2008 autovehiculelor din categoriile M1-M3 și N1-N3, cu ocazia primei înmatriculări în România.

De la taxa de prima inmatriculare, la timbrul pe fum

– Taxa pentru emisiile poluante. A fost introdusă în ianuarie 2012, de Guvernul Boc, și s-a aplicat din cursul aceleiași luni, vizând nu doar prima înmatriculare a unui vehicul în România, ci și, în anumite condiții, prima transcriere a dreptului de proprietate asupra unei mașini second-hand.

– Timbrul de mediu. A fost introdus în februarie 2013, de Guvernul Ponta, și s-a aplicat din 15 martie 2013.

Calculele Guvernului

Autoritățile de la București au cerut CJUE ca, în ipoteza în care timbrul de mediu ar fi găsit incompatibil cu Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene, Curtea să limiteze în timp efectele hotărârii sale. Motivul? Hotărârea „ar putea provoca dificultăți serioase pentru economia românescă”, dat fiind că restituirea cu dobândă a sumelor percepute în baza OUG nr. 9/2013 s-ar cifra la 6,5 miliarde lei (aproximativ 1,44 miliarde euro). „Restituirea unor asemenea sume ar avea drept consecință o creștere cu 0,9% a deficitului bugetar al statului român prevăzut pentru anul 2015”, argumentau anul trecut autoritățile de la București. „Este necesar să se constate că observațiile guvernului român sunt ambigue cu privire la aspectul dacă această estimare se raportează numai la restituirea sumelor percepute cu titlu de timbru de mediu prevăzut de OUG nr. 9/2013 sau a celor colectate de statul român pentru ansamblul taxelor de înmatriculare, mai precis și taxa specială, taxa pe poluare și taxa pentru emisiile poluante”, este răspunsul CJUE, care a concluzionat că „nu este necesar” ca efectele deciziei sale să fie limitate în timp.

ANAF a hotarat cum se restituie Taxa de Prima Inmatriculare. AFLA cum iti recuperezi banii!

Leave A Comment