Banzaaaai! Toyoda Corolla, cea mai vanduta masina din lume, implineste 50 de ani

Japonezii au trecut prin doua bombardamente atomice, au pierdut Razboiul, dar au cucerit lumea. Lumea automobilului. “Armata de teracota” a fost si este formata din mai multe “batalioane”, precum Toyota, Honda, Nissan sau Mazda, dar principalul a fost si este Toyota care, in 2012, a devenit cel mai mare producator din lume, luand fata Grupului Volkswagen si General Motors, si a fost primul constructor care a reusit sa treaca pragul psihologic de zece milioane de vehicule produse intr-un an. Si nu, n-am gresit cand am scris “Toyoda”, asa a fost la inceputuri. Apoi, a urmat “Toyopet” si abia de prin 1957, cand au fost atacate Statele Unite, s-a trecut la Toyota.

VEZI Galeria foto: Toyota Corolla 1966 – 2016

“Samuraiul” Toyota este Corolla, model care, in cei 50 de ani de existenta (1966 – 2016), a fost vandut in peste 43 de milioane de exemplare. Dar nu trebuie sa uitam nici Land Cruiser-ul (1954 – prezent), unul dintre cele mai apreciate off-roadere, nici Hilux-ul (1968 – prezent), o referinta dificil de intrecut in segmentul pick-up-urilor “4×4”.

Corolla, “samuraiul” Toyota

Istoria Toyota incepe in 1933, ca divizie a Toyoda Automatic Loom Works. Primele concepte, A1 si G1, au vazut lumina zilei in 1935, iar primul automobil, Toyoda Model AA, a fost produs in 1936. Apoi, in 1937, Toyota Motor Co. a devenit companie independenta.  Pana in 1947, cand modele mici au inceput sa fie comercializate sub numele “Toyopet”, toate Toyotele s-au numit “Toyoda”, dupa numele fondatorului Kiichiro Toyoda. In 1957, insa, Toyota a “atacat” SUA cu Toyopet Crown si, cum masina risca sa fie asociata cu un animal de companie (“pet”), s-a trecut la Toyota.

Prima generatie Corolla (1966 – 1979) a fost lansata sub sloganul “Masina cea mai dorita de pe piata”. La acea vreme, masina a fost o revelatie, ingloband tehnologii si functii noi pentru o masina de familie de clasa mica. Iar rezultatele n-au intarziat sa apara. In numai sase ani, in 1974, Corolla a devenit bestseller la nivel mondial. In 1997, a detronat Volkswagen-ul Beetle, devenind cel mai vandut model din lume. Iar pana astazi, in cei 50 de ani de existent, cele 11 generatii Toyota Corolla s-au vandut in peste 43 de milioane de exemplare.

toyota-corolla (3)

Daca primul model (E10) dispunea de un motor de 1.100 cmc / 60 CP (atentie, masina putea fi comandata cu manuala in 4 trepte sau cu automata in 2 trepte), a doua generatie Toyota Corolla (E20, 1970 – 1974) a debutat cu o caroserie rotunjita, suspensie fata imbunatatita si propulsoare de 1400 cmc si 1600 cmc, cu puteri de pana la 115 CP.

toyota-corolla (4)

A treia generatie Toyota Corolla (E30, 1974 – 1979) a dat lovitura pe piata americana lovita de criza petrolului. De asemenea, niponii au jucat tare si conjugat modelul in mai multe variante: sedan cu 2 sau 4 usi, wagon, hardtop coupe, sports coupe si liftback cu 2 usi plus hayon.

VEZI Galeria foto: Toyota Corolla 1966 – 2016

toyota-corolla (5)

In 1979, constructorul japonez a restilizat complet masina. E70, a patra generatie Toyota Corolla (1979 – 1983) a fost ultima cu propulsie pentru intreaga gama si modelul care a atins pragul de un milion de unitati produse (februarie 1983).

toyota-corolla (6)

A cincea generatie Toyota Corolla (E80, 1983 – 1987) a fost printre cele mai populare, Toyota vanzand peste 3.3 milioane de exemplare. Masina a marcat introducerea unui motor diesel in gama (1.8 litri / 58 CP).

toyota-corolla (7)

Odata cu aparitia celei de-a sasea generatii Toyota Corolla (E90, 1987 – 1991) propusia a disparut in favoarea tractiunii. Dar, a aparut versiunea 4WD All-Trac. Iar in 1990-1991, Corolla GT-i  avea un motor supraalimentat  de 1.6 litri care scotea 165 CP si un cuplu de 210 Nm.

toyota-corolla (8)

A saptea generatie Toyota Corolla (E100, 1991 – 1995) a crescut in dimensiuni. Masina avea 4.36 metri lungime, 1.68 metri latime si o inaltime de 1.35 metri (1.4 metri, pentru break). Carburatorul a fost facut uitat in favoarea motoarelor cu injectie. Iar in gama au aparut doua diesel-uri, de 2.0 litri / 72 CP si 2.2 litri / 78 CP.

toyota-corolla (9)

In 1995, a aparut cea de-a opta generatie Corolla (E110, 1995 – 2000). Mai mult un facelift al lui E100, spre sfarsitul carierei, modelul a marcat introducerea motoarelor VVT-i. Si, nu in ultimul rand, versiunea europeana a lui E110 a stat la baza Corollei de WRC.

toyota-corolla (10)

A noua generatie Toyota Corolla (E120, 2000 – 2006) a venit cu un nou suflu, dar, din pacate, a pus capat definitiv versiunilor “4×4”. Facelift-ul din 2002 a castigat mai multe premii pentru fiabilitate.

VEZI Galeria foto: Toyota Corolla 1966 – 2016

toyota-corolla (11)

2006 a fost anul rascrucii pentru Corolla. Toyota a decis ca hatchback-ul sa fie numit Auris, iar a zecea generatie Corolla (E140/E150, 2006 – 2013) a ramas cu versiunile sedan si wagon. De asemenea, modelul a fost primul din segmentul “C” care a obtinut 5 stele EuroNCAP si a insemnat si inceperea productiei in Turcia.

Toyota Corolla

A 11-cea generatie Corolla (E160/E170, 2012 – prezent) este produsa in 16 fabrici din intreaga lume si continua sa evolueze, axandu-se pe principiile care au asigurat succesul originalului: inovatie, siguranta si accesibilitate.

 

 

 

Leave A Comment