Ziua “m” – Cand doamnele de strada ajung curve pe circuit

May 10, 2016
1,254 Views

Ceasul incepe sa zbarnaie si sa trepideze frenetic, de parca ar fi un motor care functioneaza in doi cilindri din patru. E sase dimineata. De somn, capul imi zornaie ca o finala sparta. Dar, ma misc, ma trezesc fara cometarii. E ziua “m”, cu “m” mic. Daca o vorba din popor spune ca, pentru barbati, idealul feminin este “doamna in societate, gospodina in bucatarie si curva in pat”, pentru pasionatii de cai putere idealul este o masina care sa fie “doamna pe strada si curva pe circuit”. Sau, oricand vor sa apese acceleratia si sa-si ridice nivelul de adrenalina.

Cateva ore mai tarziu, in acea dimineata, urma sa simt, sa aud si sa ma lupt cu maraiturile si urletele de placere ale unor doamne respectabile pe circuitul Motorpark de la Adancata. Cum sa nu te trezesti pentru niste BMW-uri modificate de M Performance? Adica, de baietii care, in timpul liber, cand nu lucreaza la “M”-uri, dezvolta si testeaza elemente de tuning hard si soft cu ajutorul carora orice posesor de bavareza, fie ea mai veche sau noua, isi poate satisfice poftele “viteziste”.

La 9.00, autocar-ul a facut dreapta pe drumul de acces plin de hartoape catre circuit. Zgaltait bine, m-am trezit la realitatea damboviteana, in care primariei nu-i pasa ca cineva a investit si poate salta nivelul localitatii, iar daca omul vrea sa-si faca singur dreptate si sa astearna o limba de asfalt in plin camp este pedepsit conform legii. Si m-am gandit la perversiunile pe care le au de suferit suspensiile sport, care vor sa ajunga sa se destinda pe cateva tururi de circuit.

Cinci minute mai tarziu, am dat cu ochii de doamnele de strada – BMW M235i Coupe, BMW 340i Sedan, BMW X6 xDrive 30d – si de curve, de versiunile lor pregatite de M Performance. De ce „curve”? Pentru ca aceste masini satisfac contra-cost fantasmele pasionatilor, paraind din tobe, urland in limitare si schimband treptele cu pumni in stomac.

bmw-m-performance-M4

Daca modificarile aduse modelelor M235i Coupe si  BMW X6 xDrive 30d prezente la Adancata puneau mai mult accentul pe aerodinamica si design, „treiarul” a explicat perfect idealul pasionatilor de cai putere. Dupa primele ture pe circuit cu „doamna de strada”, care avea si ea sistem de franare M Sport si sasiu adaptiv M, m-am urcat in 340i-ul cu „bunatati” M Performance (Seria 3 din dreapta, de culoare frigiderului).

bmw-m-performance-M15

Altceva! Butonul de „Start” trezeste niste maraituri infundate in evacuarea sport, din otel inoxidabil. Ambalezi putin motorul si, pe la 5.000 rpm, cand iei piciorul din gaz, urechile iti sunt asaltate de mici pocnituri, care iti zbarlesc parul de placere. Sau, poate, or fi fost rateuri? Nici pomeneala. Volanul Alcantara, cu Race Display II, costa 1.411 euro. Probabil, n-o sa urmaresti prea des led-uletele inspirate din Formula 1, dar senzatia pe care ti-o da cand il tii in maini si aderenta nu are pret. Iar scaunele fata sport iti mai scot din buzunar 2.393 euro, insa confera o pozitie aproape perfecta si un sprijin lateral ideal, chiar daca se regleza manual, cu manete, la banii astia.

„m”-ul mic abia dupa cateva tururi se vede, insa. Dupa ce vezi ca, fata de modelul obisnuit, din care tocmai te-ai dat jos, masina cu M Performance te imbie si te forteaza sa ataci mai tare, sa schimbi treapta manual, in limitare, sa strivesti fara mila frana si sa te arunci fara urma de ezitare pe viraje. Suspensiile sunt mai dure, facand masina sa mearga ca pe sine, directia sport citeste perfect drumul si confera volanului un feedback intuitiv. Motorul, chiar daca nu are decat cativa caluti in plus, este mult mai sensibil la acceleratie. Iar „cireasa de pe tort” sunt franele M Performance. Pe fata, discurile perforate si cu striatii sunt stranse de etrieri cu patru pistonase. Pe spate, avem „doar” discuri perforate. Dar forta de franare este devastatoare si neobosita. Chiar si dupa 3-4 tururi de circuit la limita, fenomenul de „brake fading” nu isi face aparitia. Franezi fara a simti nicio oboseala sau ezitare in pedala, pana te plictisesti. Bine, acest fenomen nu prea apare in cazul pasionatilor.

bmw-m-performance-M14

Stiu, totul suna destul de laudativ. Dar, diferentele subliniate chiar asa se simt. Daca ornamentele aerodiamice din carbon si celelalte briz-briz-uri nu stiu daca merita cateva mii bune de euro, frane si suspensii M Performance as recomanda la orice ora, pentru BMW-urile de peste 200 CP si, mai ales, pentru SUV-urile si SAC-urile X3/X4 & X5/X6. Daca mai raman bani si pentru evcuare si kit de putere, si mai bine. Insa, atentie, lista completa de „bunatati” M Performance s-ar putea sa duca „m”-ul destul de aproape de valoarea unui „M”.

 

Leave A Comment