bmw-m-performance-adancata (46)

BMW M Performance: Pasiune, adrenalina si tehnologie, fara pierderea garantiei

May 13, 2016
1,314 Views

Cu mici exceptii, profilul clientului de BMW are cel putin o rubrica care subliniaza pasiunea pentru masini si placerea de a conduce. Si, cum aceste doua aspecte creeaza, de cele mai multe ori, o “sete” de mai mult, mai rapid, mai personalizat greu de stapanit, tuning-ul este infloritor. Atat de infloritor, incat pe plaiurile mioritice si nu numai, la o simpla cautare pe Google, gasesti “specialisti” aproape la fiecare colt de strada.

Tuning-ul adevarat nu se face, insa, pe bordura, cu soft-uri de putere optimizate dupa ce schimbi vreo doua, trei turbine sau elemente optice croite la ochi, cu cutter-ul, ori realizate din materiale neconforme care, la prima pietricica mai puternica, se crapa. Sigur, jantele le poti cumpara de pe net si schimba la vulcanizare. Dar nici in acest caz banal nu e asa usor. De exemplu, jantele tip “replica” n-au nicio treaba nici cu rezistenta celor standard. Iar daca daca nimeresti la o vulcanizare unde sculele n-au trecut in viata lor un examen metrologic, s-ar putea sa pleci cu impresia ca rotile noi, fie ele si de marca, bat ca unele lovite de borduri.

Sa nu mai vorbim despre eleroane sau spoilere. Acestea nu au doar rol optic, ci si aerodinamic. Iar studiile aerodinamice nu se pot face decat in laboratoare specializate. Si, cum tot vorbim despre BMW M Performance, merita subliniat ca accesoriile de design si aerodinamica realizate de acesta divizie a bavarezilor sunt lucrate manual in proportie de 80% si folosesc pe scara larga fibra de carbon. Nu degeaba eleronul pentru Seria 3 cantareste numai 250 grame.

Tuning-ul adevarat presupune garantie. Da, exista multi preparatori de BMW, precum AC Schnitzer, Hammann sau Rieger, care isi asuma lucrarile. Schnitzer, de pilda, da doi ani garantie si posibilitatea de extindere la trei. Dar isi lasa si o portita, in cazul in care ajungi cu masina pe platforma si cei de la BMW dau vina pe modificari: “The BMW warranty can only be excluded in the special case of a claim which is directly attributable to a conversion”.

Asa ca, BMW a fost sclipitor, in 2008, cand a lansat programul BMW Performance, destinat pasionatilor care, fie ca au sau nu “M”, vor mai mult de la “utilajul” lor. Cum montarea accesoriior si a kit-urilor de putere M Performance pastreaza garantia integrala a constructorului, business-ul a inflorit. Astazi, sigurele modele BMW recente care nu pot dispune de o oferta de accesorii BMW M Performance sunt BMW Seria 5 Gran Turismo, BMW Z4, BMW i3 si BMW i8. Inclusiv “M”-urile adevarate pot fi asezonate, de exemplu, cu o evacuare si mai sport, si mai zgomotoasa, cu clapete activate prin Bluetooth. Pentru restul, gama de accesorii originale BMW M Performance include de la elemente de design si aerodinamica, la evacuare si kit-uri de putere, de la kit de suspensie, la aplicatie smartphone pentru telemetrie conectata la computerul OBD al masinii.

Intr-o mica paranteza, merita subliniat apetitul romanilor pentru tuning, fie el si numai optic. Cum niciun Mercedes nu e bun daca n-are jante si parasocuri AMG, iar BMW-urile fara kit M-Tech parca n-ar porni, in primele trei luni din 2016, cererea pentru accesorii M Performance a crescut cu 76%, fata de acceasi perioada a anului trecut.

Tehnologia, stoarsa de adrenalina pe circuitul Motor Park Romania

Pentru a vedea si a simti diferentele dintre un BMW si un BMW M Performance, BMW Romania ne-a invitat in habitatul natural al pasionatilor, pe circuitul Motor Park Romania, pentru a struni caii manati de instructorul de instructori BMW M, pilotul Claudiu David.

bmw-m-performance-adancata (91)

Pe linia boxelor, ne-au asteptat sase masinute: BMW M235i Coupe, BMW 340i Sedan, BMW X6 xDrive 30d si versiunile lor pregatite de M Performance. Iar pe principiul “cine e mai iute de picior”, am ales cuplul familist, dinamic, 340i. Pentru a simti evolutia, prima data m-am dat cu versiunea normala si, apoi, cu “tunaciunea”. Cronometru n-am avut, dar nici nu mi-am propus sa compar timpii, nici Claudiu nu ne-ar fi lasat sa ne facem total de cap. Probabil, ceasul ar fi indicat cateva secunde in favoarea Performance-ului. Ceea ce conteaza este feeling-ul din spatele volanului, siguranta si increderea pe care ti-o da masina in conditii apropiate de cele pe care le poti intalni pe drumurile obisnuite. Doar nu poti sa te dai toata ziua numai pe circuit…

Concluzia suna cam asa. Chiar daca 340i-ul normal iti da satisfactie si te lasa sa te joci, o face aproape in liniste. Evacuarea sport, din otel inoxidabil, semnata M Performance, este putin mai zgomotoasa, dar nu deranjeaza pe nimeni daca mergi normal. Daca te superi pe acceleratie, insa, se trezesc baritonii de sub masina, iar, pe retrogradare, urechile iti sunt umplute de pocnituri delicioase.

Franele de pe 340i sunt excelente, dar franele M Performance, cu discuri perforate si cu striatii si etrieri cu patru pistonase, sunt, absolut, formidabile. Daca cu masina normala, dupa vreo trei ture de circuit, am simtit ca s-au incins, pe masina tunata parca abia incepusera sa tina mai bine.

bmw-m-performance-adancata (137)

Suspensiile M Performance sunt un pic mai dure, dar nu in defavoarea confortului. Pe viraje, feedback-ul volanului este mai bun si, in fiecare secunda, simti ca stii unde se duce masina. Nu te surprinde si te lasa, fara sa cracneasca, sa-ti atingi limitele (nici 340i-ul normal nu te surprinde, dar cu mai multa siguranta te arunci cu M Performance). Limitele ei le atinge si le depaseste doar Claudiu David.

Nu inchei inainte de a sublinia rafinamentul kit-ului de putere M Performance. Cresterea de putere nu este ametitoare pe hartie, dar raspunsul motorului si al cutiei automate cu 8 trepte, da. Interesant, propulsorul nu te impresioneaza cu un varf de putere, ci cu modul cum trage pe intreaga plaja de turatii. Iar cutia, chiar daca in scripte n-am gasit nimic, clar are schimbat si altceva in afara convertiorului de cuplu. Pe 340i-ul normal nu trecea cu socuri in treptele superioare, generand adrenalina ca la manuala.

bmw-m-performance-adancata (153)

 

1 Comments

Leave A Comment