taxa de poluare

Taxa de prima inmatriculare, auto sau de poluare, RESTITUITA integral de stat. Dobanda pe 14 ani cine o plateste?

March 17, 2016
11,758 Views

UPDATE, 13 aprilie: ANAF a hotarat cum se restituie Taxa de Prima Inmatriculare. AFLA cum iti recuperezi banii!

Taxa de prima inmatriculare initiata de Guvernul Tariceanu, hulita dar pastrata cu sfintenie de PDL, desi Comisia Europeana a declarat-o discriminatorie, pana in 2013, cand a fost transformata in ”Timbru de mediu”, va fi restituita integral de stat. Potrivit ordonanței publicate în Monitorul Oficial, toti proprietarii care au platit taxa de ”inmatrico-poluare”, intre 1 ianuarie 2007 si 1 martie 2013, isi vor recupera banii. Dar nu imediat, ci esalonat in cinci ani.

Cum se va restitui exact birul si daca la vanzarea masinilor cu taxa recuperata se va plati timbrul de mediu actual, adica daca ce iei pe mere da noul proprietar pe pere, vom afla dupa publicarea normelor de aplicare. De asemenea, ar fi interesant sa aflam din ce fonduri va plati statul, noi contribuabilii, dobanda pentru banii „imprumutati” pe 14 ani de la proprietarii care si-au cumparat masini in 2007 si inca le mai au sau, macar, mai detin actele automobilului si pe cele ce atesta plata taxei de prima inmatriculare.

De ce dobanda? Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) a stabilit prin Decizia Nr. 14 din 22 iunie 2015, publicata in Monitoru Oficial Nr. 728, Partea I, din 29 septembrie 2015, ca persoanele care au obtinut in instanta restituirea taxei de prima inmatriculare, a taxei de poluare sau a taxei privind emisiile poluante trebuie sa primeasca „dobanda fiscala prevazuta de dispozitiile art. 124 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborat cu dispozitiile art. 120 alin. (7)” din acelasi act normativ. Acum, nivelul acestei dobanzi este de 0.03% pe zi, dar aceasta a variat de-a lungul timpului.

Si de ce dobanda pe 14 ani? Pai, din 2007 pana astazi au trecut 9 ani, la care se adauga cei 5 ani de restituire esalonata.  In momentul de fata ecuatia arata asa: „5.110 zile x (yzk € / taxa auto x 0.03% dobanda / zi = ?”.

De la taxa de prima inmatriculare, la timbrul pe fum

Taxa de prima inmatriculare a fost introdusa de Guvernul Tariceanu, la 1 ianuarie 2007, pentru a proteja mai mult piata masinilor noi decat mediul. Birul a fost apreciat drept discriminatoriu de Comisia Europeana, iar, in martie 2007, Bucurestiul a fost amenintat cu infringementul daca nu schimba formula de calcul astfel incat masinile second aduse din UE sa nu fie discriminate fata de cele deja inmatriculate in Romania.

Autoritatile au trimis la Bruxelles cateva propuneri de modificare a taxei de prima inmatriculare, dar au fost response. Prin urmare, in decembrie 2007, Romania a ajuns in faza premergatoare unei actiuni la Curtea Europeana de Justitie (CEJ). Vazand ca nu e joaca, Guvernul de la acea vreme s-a mobilizat, a mai tras de timp si, in aprilie 2008, taxa de poluare a crescut pentru masinile noi si a scazut pentru cele “SH”.

Evident, importul de masini vechi a explodat, iar producatorii si importatorii de masini noi au inceput sa faca lobby, sustinand ca “Romania va ajunge cimitirul de masini al Europei”. Rezultatul? La sfarsitul lui 2008, taxa de poluare auto pentru vehiculele SH de import a fost triplata, masinile noi Euro IV, sub 2.000 cmc, fiind scutite.

Spiritele europene s-au incins iar din cauza discriminarii si, in februarie 2009, a intrat in vigoare o noua versiune a taxei de poluare, care era doar dubla fata de cea initiala. Aceasta formula a tinut mai mult, pana in decembrie 2010, cand taxa auto pentru “SH”-uri a crescut din nou. In aprilie 2011 insa, Curtea Europeana de Justitie a decis ca algoritmul de calcul al taxei nu mai este discriminatoriu, dar ca, in anumite cazuri, birul este prea mare si defavorizeaza importul de masini second.

Prin urmare, in august 2011, Guvernul a redus taxa de poluare cu 25%. Dar a aparut si ideea unei taxe de reinmatriculare pentru toate autovehiculele inmatriculate in Romania inainte de 1 ianuarie 2007, cand nu se platea nimic.

Proteste, petitii, etc… Va mai aduceti aminte scandalul. Prin urmare, pentru a calma spiritele si in lipsa unei variante mai bune a taxei, la sfarsitul lui ianuarie 2012, autoritatile au suspendat pentru un an platirea birului pentru masinile reinmatriculate fara taxa auto achitata.

Timbrul de mediu, care nu face obiectul restituirii, a intrat in vigoare pe 15 martie 2013. Formula de calcul a condus la o crestere, in medie, cu 10% a sumei de plata pentru maşinile Euro IV şi Euro III si la o scadere cuprinsa intre 60% si 90% pentru masinile Euro II, Euro I si non-euro. Ordonanta a stabilit un cuantum diferit pentru masinile cu motoare pe benzina si pentru cele diesel, avand in vedere ca emisiile poluante din pulberi sunt mult mai mari in cazul motorinei. Iar Rovana Plumb, fostul ministru al Mediului, preciza la acea vreme ca “printre proiectele de mediu ce vor fi derulate cu finantare din timbrul de mediu se numara cele de infrastructura, de apa si canal, ecologizare la nivelul iazurilor si digurilor decontaminate, parcurile de productie de energie regenerabila, programul Casa Verde si programul Rabla”.

Cum solicitati restituirea taxei auto

Daca aveti o masina inmatriculata intre 1 ianuarie 2007 si 1 martie 2013 pentru care ati achitat taxa de prima inmatriculare, de inmatrico-poluare sau cum vreti s-o mai numiti, sau daca ati platit acest bir pentru un autovehicul pe care, intre timp, l-ati vandut, dar mai aveti toate actele, trebuie sa va prezentati la ANAF cu chitanta de plata a taxei, actele masinii si cartea de identitate si sa completati o cerere tip. Solicitarea va fi solutionata intr-un termen de 45 de zile, iar statul v ava restitui banii “imprumutati” si dobanda aferenta in urmatorii cinci ani.

Nu va grabiti insa, normele de aplicare ale OUG pentru restituirea taxei auto nu au fost inca publicate. Si, cine stie, poate apar surprize. Poate taxa recuperata e mai mica decat timbrul de mediu care, probabil, va trebui platit cand vindeti masina si ramaneti cu “rotile” pe viata.

Calculator Timbru de Mediu 

 

 

taxa de poluare

11 Comments

  1. ELIMINATI TOATE TAXELE DE PRIMA,DE A DOUA,ETC. INMATRCULARE SI POLUARE,CU O CONDITIE – ELIMINATI SI AUTOMOBILELE POLUANTE SI PERICULOASE PENTRU VIATA OMULUI MODERN. ACCIDENTE,DISTRUGEREA MEDIULUI, LIPSA DE SPATIU VITAL. ACESTEA SUNT ,,CALITATILE AUTOMOBILULUI”. POPOULATIA SE INMULTESTE,AUTOMOBILELE LA FEL, PAMANTUL SE IMPUTINEAZA. MAI TREBUIE SI ALTE ARGUMENTE,DOMNILOR LACOMI DE LUX SI BOGATIE,DUBLATE DE FUDULIE.

  2. ce se intimpla cu masinile inmatriculate dupa aceasta data? ce se intimpla cu asa zisa taxa de mediu?cum o recuperez?anul trecut am inmatriculat o masina cu euro4 si am platit aproape 3500 lei taxa.

    • Pentru masinile la care s-a platit Timbrul de Mediu, banii nu se recupereaza. De asemenea, daca actualii proprietari solicita recuperarea vechii taxe auto, la vanzare, cumparatorul va trebui sa plateasca Timbrul de Mediu.

      • se recupereaza si timbrul de mediu….

        • Timbrul de mediu nu se recupereaza, acesta se plateste in continuare pentru toate masinile inmatriculate pentru prima data in Romania.

  3. Pentru masinile importate inainte de 1 ianuarie 2007 ,pentru a putea fi inmatriculate se plateau taxe vamale.

  4. cine a vindut intre timp masina si nu mai are actele,dar nu a recuperat taxa ce face.

    • Din pacate, la aceasta intrebare nu va poate raspunde decat ANAF-ul. Multumim

  5. Sunt nebuni cu taxa asta își bat joc de noi suntem în România o țară foarte coruptă oare unde merg bani din taxe ca drumurile sunt pline de gropi si autostrăzi trebuie să mai așteptăm vreo 50 de ani

Leave A Comment