istorie-renault-9-11 (8)

Povestea a șase generații de modele compacte Renault

March 14, 2016
1,676 Views

A patra generație Renault Megane se pregătește de debutul pe piața românească. Mâine lăsăm tastatura să se odihnească și vom urca la volanul noii generații. Feedback-ul cât de curând pe viteze.ro.

Dar până vom conduce a șaptea generație a compactei Renault, iată istoria celorlalte șase generații.

Renault 14 – para ruginită

Ceva îmi spune că nu sunteți prea mulți care știți de existența acestui model Renault. Pe undeva justificat, s-a lansat în 1976, a fost răspunsul francezilor la modelul lansat de Volkswagen în 1974 – VW Golf. Surprinși de popularitatea clasei compacte, Renault a venit cu propria ofertă în segment. Din punct de vedere al designului, mulți l-au considerat puțin înaintea vremurilor sale. Cei de la Renault, au avut, nu prea fericita idee de a asocia profilul mașinii cu linia unei pere, lucru întâmplat în cadrul unui preview organizat de constructor la Centrul Pompidou.

Ulterior, porecla de ”pară” s-a transformat în ”para ruginită”, modelul având serioase probleme de coroziune la primele modele. După un start slăbuț, Renault a venit în 1979 cu un update, atât estetic cât și tehnic. Din punct de vedere estetic, Renault 14 și versiunea de echipare GTL au migrat spre imaginea lui Renault 18. Iar versiunea TS se lăua cu un carburator dublu corp ce permitea motorului să livreze 70 CP. Renault 14 a fost primul hatchback compact care a oferit geamuri electrice pentru locurile față.

A sta în producție până în 1983, dar deja constructorul avea pe piață un model nou în clasa compactă – Renault 9 / 11.

Constructorul francez s-a văzut nevoit să vină cu un produs nou și asta pentru că lupta devenise acerbă în zona compactă. Pe piață erau nume puternice: Fiat Ritmo, Opel Kadett, Ford Escort, fără a menționa eternul VW Golf.

istorie-renault-9-11 (8)

 

Renault 9 / 11 a impresionat mult, în 1982 a primit titlul Car of the Year. A fost printre puținele modele Renault care au traversat oceanul, pe piața americană numindu-se Renault Encore. Modelul le-a plăcut și americanilor, modelul primind premii și acolo unde V8 este rege.

istorie-renault-9-11 (8)

Pentru a clarifica puțin lucrurile, Renault 9 era versiunea sedan, iar Renault 11 era hatch-ul cu 5 uși, versiune care a sosit în 1983. Modelul a primit trei facelift-uri, odată cu prima restilizare debutând și Renault 11. A fost unul dintre cele mai longevive modele Renault, fiind produs până în 2000 în Turcia. Ultima restilizare a fost disponibilă doar pe piața turcă.

Renault 9/11 a fost unul din modelele în care constructorul francez a investit enorm în dezvoltare. Prototipurile au acoperit în teste o distanță de peste 2.2 milioane kilometri.

În ciuda unei caroserii atipice, vorbim despre Renault 9, modelul a avut succes în motorsport. Renault Sport a dezvoltat pe baza modelului 9 Turbo o mașină de raliu ce a câștigat raliul Monte Carlo în 1985 la grupa N, iar anul următor la grupa A. Cu legendarul Jean Ragnotti la volan, Renault 11 Turbo s-a clasat pe locul doi în 1987 în raliul Portugaliei și trei în San Remo. Versiunea civilă Turbo avea 115 CP.

istorie-renault-9-11

Renault 19

Un model popular și la noi în țară, ce a fost lansat în 1988. Putem spune că odată cu Renault 19 a început ”diversificarea” în clasa compactă. Un model care a fost desenat de Giorgetto Giugiaro, a fost ultimul model al constructorului francez care a fost denumit cu un număr.

Renault 19 a fost oferit de-a lungul carierei de 12 ani, dacă includem și producția din Turcia sau Argentina, atât în versiunea hatch cu 3 sau 5 uși cât și sedan, celebrul Chamade ”de poliție” sau cabriolet.

A fost modelul care a deschis ușa versiunilor sportive în segmentul compact pentru Renault. Vorbim despre Renault 19 16S, o versiune cu propulsor 1.8 litri care inițial a oferit 140 CP, după facelift, catalizatorul răpind 3 căluți.

Până acum am avut trei generații de compacte franceze.

Să vorbim puțin despre următoarele trei generații:

Renault Megane I

istorie-renault-megane-1 (3)

Prima generație Megane a fost un model mai mult decât interesant. A fost lansată în septembrie 1995 la salonul de la Frankfurt. Numele a fost împrumutat de la conceptul Megane prezentat în 1988. Designul părții frontale, temă care a fost apoi extinsă la toată gama, este un arc peste timp de la Renault 16 din anii 60. Ciocul de pasăre a migrat și pe fața lui Laguna. Un model interesant pentru că din punct de vedere tehnic era un Renault 19, model ce a avut un succes enorm pe piață, a fost una dintre puține modele non-germane care s-a impus în țara Golf-ului. Practic, prima generație Megane a fost o recarosare a lui Renault 19.

Este primul produs Renault care a beneficiat de o familie de modele. Versiunilor în trei și cinci uși, sedanului și cabrioletului au fost completate cu monovolumul Scenic, versiunea break, și unul dintre primele crossovere europene – Scenic RX4.

Renault-Scenic-RX4

Prima generație Megane va rămâne în sufletele iubitorilor de motorsport pentru Maxi Megane. Un model cu propulsor aspirat de 2 litri care producea între 250 CP și 275 CP, era cuplat la o cutie secvențială Sadev cu 6 trepte sau Hewland cu 7 trepte. Același propulsor a fost utilizat și pe Laguna în campionatul britanic de turisme, motorul fiind împins până la 320 CP, tot aspirat.

Renault Megane II

istorie-renault-megane-2 (13)

A doua generație Megane vine în 2002, și surprinde puțin audiența cu designul său. Dar este un model care vine după două modele care s-au sacrificat pentru a impune în subconștientul publicului acest design – Avantime și Vel Satis. Este modelul care a primit titlul Car of the Year în 2002.

Este primul model compact din istorie care a primit 5 stele la testele de siguranță euroncap. Este primul model care a oferit în serie cardul de acces și pornire al motorului, de atunci fiind adoptată soluția aproape de toată lumea. A adus și o mică reorganizare în interiorul familiei. Versiunile coupe și cabrio au fost înlocuite de modelul cabrio cu hard top desenat de Karmann. Și peste toate, a introdus hot hatch-ul suprem – Megane RS. Un model care nu a avut rival pe parcursul existenței. Versiunea Renault Mégane RS R26.R a semnat un timp pe Nurburgring de 8:16.90 în 2008.

Renault Megane III

Renault_50339_global_en

A fost prezentat în 2008, și încă se află în showroom-uri. Istoria acestui model încă se mai scrie, dar nu mai sunt multe pagini din povestea lui pentru că miercuri testăm în România a patra generație Renault Megane.

Totul despre noua generație Megane… cât de curând pe viteze.ro

 

Leave A Comment